Etusivu » Alzheimer ja diabetes » A 1 Rakkaudellinen asenne elämään
A 1 Rakkaudellinen asenne elämään
Elämän sivistystä – merkitystä elämään- toistemme arvostamisen oppi ja sivistys
Rakkaudellinen asenne elämään ja toisiamme kohtaan- se tuo arvostuksen omaan- ja toistemme elämään- hyvän kehän voima!
https://areena.yle.fi/podcastit/1-60967267
Tämä on Yle areenan Podcast- Toimittaja Sari Valto haastattelee elämän merkitys sisältö aiheessa Logoterapian Timo Purjoa ja Mieli Ry:n Samuel Salovuorta- Molemilta on julkaistu kirja hiljattain- Oppina toistemme arvostus- ja kaikille huiomioksi elämän ihme-
Tämä on sama tärkeä viesti – nyt sekulaaristi- sama asia kuin kaikissa uskonnoisssa
Logoterapian – elämän tarkoitus- Ihmisellä on oikeus tahtoa merkitystä elämäänsä-
Elämä- ja maailma on täynnä tarkoituksen tahdon kohteille- Jokaisella meillä on sisällämme tämä TARKOITUKSEN TAHTO-
Kun 4 vuotias Vuokko menee hiekkalaatikolle- hän jakaa lelut muille – hänelle on kotona opetettu tarkoituksen tahto rakkaudellinen asenne toisiamme ja elämää kohtaan- Kun 4- vuotias Matti tulee hiekka laatikolle- hän kahmii kaiken itselleen- Matti ei ole saanut kotonaan tätä sivistystä-
Olemme täällä toisiamme varten-
Ihmisen IHMISEKSI TULEMISEKSI tarvitaan muita ihmisiä- Maailma- ja toinen toisemme- olemme peilejä toisillemme ja itsellemme – tämä peili kertoo MITÄ ME OLEMME-
JOS TARKOITUKSEN TAHTO hukkuu- IHMINEN TURHAUTUU
RAKKAUS toteutuu vanhemmuudessa- toveruudessa- JA löytyy kohteeksemme myös luonnosta – lemmikeistä- Taiteesta Muistoistamme – Merkitys elämään avautuu pienistä hetkistä -nyt rakkaudellisella asenteella- Maailmassa on meille ja tarkoituksen tahdollemme ”tarkoitus- mahdollisuuksien tähtitaivas”
Eläydy luontoon- toteuta arvoa yhteisölle-
RAKKAUDELLINEN ASENNE ELÄMÄÄ kohtaan-
Se alkaa voimistua sisälläsi kun aloitat tämän polun-
”RAKKAUDETTOMUUS ja TURHAUTUMINEN tuhoaa myös Nuoriasomme mieltä”- Timo Purjo kertoo-
Rakkaudellisella asenteella emme kukaan ole enää yksin-
Kun kykenet ottamaan- ja saamaan rakkautta- Se ruokkii ja herättää turhautuneen mielen rakkaudelliseen asenteeseen
ITSENSÄ TOTEUTTAMINEN- Victor Franklin mukaan- se rakentuu vahvalle pohjalle Ainoastaan jos toteuttaa elämänsä tarkoitusta- Nojautuen omiin lahjoihinsa- JA toteuttaa TOISILLE MERKITYKSELLISIÄ asioita
Kärsimys-kuolema-ja syyllisyys- Ne ovat helposti pudottamassa meitä-
HETKEN MERKITYS- Elämme pienissä hetkissä kerrallaan- Tekoina- hyvinä tekoina – Niistä koostuu kokemuksemme-ja reppuumme rakkaudellinen asenne ja vahva itsetunto – näin löytyy TARKOITUS ELÄMÄÄN – Elämä on täynnä haasteita- Näin me selviämme myös niistä – Vastaamme elämän tuomiin haasteisiin – TARVITSEMME TOISIAMME- Kun toinen ihminen välitti minusta- tai luonto – lemmikki kosketti- WAU– koen itse- ja sisälläni syttyy…
Eli tärkeänä rakkauden kohteena- on ELÄYTYÄ ELÄMÄÄN – myös luontoon – lemmikeihin- taiteeseen- jne
RAKKAUDEN KOHTEIDEN TÄHTI-TAIVAS
Rakkaudellinen asenne elämää- ja toisiamme kohtaan
Se ymmärretään kaikissa uskonnoissa ja vain Sivistyneessä suomalaisessa yritysjohtamisessa- Olemme täällä toisiamme varten
Rohkeus – Ystävällisyys- ja Periksiantamattomuus
Mihin olemme hukanneet Rakkaudellisen asenteen ja sivistyksen- elämää- ja toisiamme kohtaan- Timo Purjo Logoterapia- ja Samuel Salokannel Mieli ry Sari Valton juttu YLE
OLEMME TÄÄLLÄ TOISIAMME VARTEN- Meillä on sosiaalinen luottamus – Köyhän kansan rakentama hyvinvointivaltio- SE VELVOITTAA- ryhdytään me nyt viimein Suomen patriooteiksi- rakennetaan mahdollisuuksia toinen toisillemme-
Näin nostetaan mielenterveys potilaillle ja vangeille – ja kaikille meille sivistys ELÄMÄN IHMEESTÄ- Elämän tarjoamasta Mahdollisuuksien puutarhasta ja rakkaudellisesta ASENTEESTA- annat ja saat hymyjä- keräät reppuusi hyviä tekoja – innostu luonnosta eläimistä ihmisistä – rakennat toiselle mahdollisuuksia – löydä oma rakkauden kohde- toisistamme -luonnosta -taiteesta- liikunnasta- lemmikeistä …
Näin rakentuu myös nuorelle VAHVA itsetunto ja toistemme arvostus –
Elämä on suuri ihme-
Victor Fraklin Logoterapia oppi- Oppi mahdollisuuksiemme toteuttamisesta elämän haasteisiin vatatessamme- Vaaditaan ASENNE: jossa me itse vastaamme elämälle- Toimillamme- ja Rakkaudellisella asenteeslla elämää- ja toisiamme kohtaan
Ohjeet suomenkielisen tekstityksen aktivointiin
- Klikkaa asetukset (hammasratas)
- Teksitykset
- Englanti (automaattisesti luotu)
- Uudestaan tekstitykset
- Automaattinen käännös
- Valitse alasvetovalikosta Suomi.
Emme löydä tarkoitusta elämään ilman omaa vastuutamme Elämän esittämien kysymyksien kanssa – Asenteenamme on oltava: Vastataan siis me itse-elämälle – sen esittämin haasteisiin- Rakkaudellisella asenteella elämää- ja toisiamme kohtaan- Tällä asenteella – Omaatuntoamme tarkasti kuunnellen- Olemme täällä toisiamme varten –
ja elämä on täynnä merkityksellisyyden kohteita- Elämä on ihme-
00:00 Elämän kupla ja ihmisen kyky löytää tarkoitusta elämään- Emme löydä sitä kyselemällä elämältä- Meidän on vastattava elämälle sen meille esittämiin haasteisiin
00:00 lainaus Victorin kirjasta ”Todellisuudessamme – samalla kun hengisssä selviämisen puolesta kamppailu on poistunut- Esiin nouseekin kysymys- Mistä nykyään pyrimme selviytymään- Yhä useammalla ihmisellä onkin elämän tapa ideana- MUTTA emme löydä tarkoitusta elämään- Kyselemme sitä ihmeissämme- ” (Victotor Franklin, Unheard Cry)
00:20 Kirjassaan ”Manś Search for Life” hän kertoo myös ajastaan juutalaisena -viidellä eri keskitysleirillä – ja reflektoi myös tuota aikaa siihen- miten ihminen löytää merkityksen elämälleen ja toiminalleen myös pahimmankin kohtalon hetkissä-
00:32 Nämä logoterapian ajatukset nousivat Frankin ajatuksiin jo nuorena opiskelijana- ja hän huomasi useiden elävän matreriaalisessa tyydytyksen haussa elämässsään- ja aivan liian moni turhautuu elämän tuskaan ja masennukseen- jota Frakl kuvaa ”Existensial Vakuum” käsitteellä- ”elämän kuplassa” elämisen kuvauksena-
00:47 Victor avaaa tätä kirjassaan- kuvaamalla kahta muutosta – ja tappiota ihmisen kehitys kaaressa- matkallaan Inhimilliseen ihmiseen- Kun pääsimme helpomman elämän vaiheeseen- Enää emme saa aisteillamme elämässsä selviytymisen ohjetta-
Aistimme ei tuo meille merkitystä elämään- ja nykyelämässsä perinteetkään ei tuota merkitystä eikä myöskään toiminta ohjetta elämäämme enää- helposti koemme vain turhautumista- ja emme usein tiedä mitä tehdä –
pahimillaan silloin teemme mitä toiset meiltä tahtovat (totalitarismi)
tai matkimme mitä toiset tekevät (konformismi) –
Tämä ”Elämän kupla” Onkin laajasti levinnyt ongelma
01:30 Turhautuminen ja Uupumus- NEUROOTTINEN IHMIS HEIMO- Depressio- Agressio ja Addiktio
01:30 Turhautuminen ja Uupumus- ja hukassa oleva Elämän Tarkoituksen Tahto Rakentaakin meistä Victorin kuvauksen ”Massa Neuroottisena Heimona” –
Jossa hän kuvaa kolme ulottuvuutta tässä ”Elämän kuplassa”(extential vacuum)- eli Depsessio- Agressio ja Addiktio
01:50 Jotta pääsemme irti tästä tuskasta- Elämän merkityksellisyyteen- sen kokemiseen- Victor Frankl rakensi Logoterapian opin- joka ” ohjaa- ” näkee ihmisen olentona- jonka keskeinen huoli koostuu Tarkoituksen täyttämisestä- ja elämän arvojen havaitsemisesta- Tämä siis ennen kuin tyydytys ja mielihyvän metsätys Aistiensa ajamana ”
02:10 Logoterapian keskeiset käsitykset- sekä Sigmund Freudin ja Alfred Adlerin näkemykset- ihmisen ajuri voimista
02:10 Seuraavaksi käymme läpi Logoterapian keskeisiä näkemyksiä-
Tässä keskeisenä kysymyksenä Victor näkee ihmisen elämässä enemmän merkityksellistä elämää – eli ”the Will to Meaning” ”The Pursuit of Meaning” – Eli Tarkoitksen Tahto – jokaisessa meissä Ajurina- sisäisena voimavarana ja Logoterapia Verbalisoi tämän ajtuksen
02:30 Muihin kahteen Psygoterapian koulukuntaan tämä Ihmismielen AJURI- on Tyydytyksen hakeminen-ja sen Täyttämisen Tarve kuten SIGMUND FREUDIN ajatuksena on
tai ALFRED ADLERIN kuvauksena Itsensä Toteuttaminen- ja Parhaan minänsä metsätys-
02:54 VICTOR FRANKLIN Logoterapian mukaan Ihmisen Tarkoituksen Tahto on jokaisessa meissä sisään rakennettua ”HUMAN SPIRIT voimana- ja Elämän haasteet ovat meille potentiaalimme toteuttamisen tilanteita- JA kun Epäonnistumme tässä- ja Turhaudumme- Silloin mielemme hakee tyydytystä ja itsensä täyttämistä – Näin siis petämme itseämme ja ajaudumme turhautumiseen yhä syvemmin- ja masennukseen- Turhautumiseeen joka aiheutui Tarkoituksemme tahdon toteutumattomuudesta- Toisiamme ja Elämää kohtaan rakkaudellisella asenteella toiminmisen puuttumisesta-
02:54 Emme voi löytää elämän Ultimaaattista tarkoitusta
02:54 Victror Franklin ei ohjaa siis etsimään ultimaattista Tarkoitusta elämässsä- sen etsimiseen meillä ei ole kykyä- Tämä ei tarkoita merkityksettömyyden kokemista- vaikka näin jotkut filosofit opettavat-
Vaan tämä on ymmärrys siitä tämä ultimaaatti ei ole tarpeen- meille ihmisille edes ymmärtää-
03:15 Koska tämä ultimaaatti ei ole meille tavoite- ja Frakl avaa ajatuksen niin- että jokaisella meillä on Mahdollisuus Ymmärtää Elämänsä Tarkoitus henkilökohtaisella tasolla- Ja että tämän tavoittelu parantaa elämän laatuamme
03:25 Tärkeää on huomata- että Frakl ei uskonut – että ihminen luo tällaisen tarkoituksen- Vaan että Tarkoituksen Tahto – ja sen Toteuttamisen mahdollisuudet- löytyvät ja ovat läsnä jokapäiväisessä elämässämme- Frakl toteaakin ”jokaisessa kohtaamassamme tilanteessa”
03:45 Tarkoituksen tahdon löytyminen vaatii Asenteen muutoksen- Rakkaudellisen asenteen elämää- ja toisiamme kohtaan- Olemme itse vastuussa – ja velvoitettuja vastaamaan elämän meille esittämiin haasteisiin- Vastaamme niihin teoillamme- emme meditoimalla
03:45 Jotta löytäisimme nämä mahdollisuudet- Tarvitaaan ASENTEEN muuttuminen
Meidän on lopetettava kysely elämältä sen tarkoitusta-
Sen sijaan meidän on nähtävä toimintamme vastauksina Elämän meille esittämiin tilanteisiin ja haasteisiin- Vatauksemme elämälle ovat siis Tekoja- eikä meditaatiota- ja itsepuhelua-
04:05 OMA VASTUUMME elämässä on siis Etsiä nämä vastaukset ja vastata niillä elämän meille esittämiin haasteisiin – Nämä Haasteet ilmenevät eri ihmisille eri tavoin – Jokainen kohdattu tilanne on siis YKSILÖLLINEN- ja joko meidän hallinnassamme tai hallinta kykymme ulottumattomisssa oleva haaste
04:28 Franklin mukaaan- Vaikka elämä esittää kaikkein haastavimmankin kohtalon eteemme- Tämä oikea ASENNE merkityksellisyyteen- ei ole abstrakti vastaus- vaaan tekoja joihin meillä on myös omatuntomme ohjaus apunamme- Esimerkkinä Victor esittää kysymystä Shakkimestarille- ”Mikä olisi paras siirto elämässsämme”- Tällaista abstraktia tarkoituksen tavoitetta emme voi löytää tai täyttää- Jokaisella on oma yksilöllinen TARKOITUKSEN TAHTO ja missio elämässään- joka vaatii täyttämisen
05:15 Turhautumisen poistaminen- Tarkoituksen tahto elämään – Myös Nietzhe kertoo tästä
05:15 Tarkoituksen Tahto ja elämän vakaumuksen löytäminen- Mikään ei kuvaa paremmin tämän tarkoituksen tahdon menettämistä kuin Turhautuminen- ja parhaiten tämän turhautumisen poistamme- kun löydämme tämän vakaumuksen ja Tarkoituksen Tahdollemme kohteeen- Tässä ajatuksessa Victor viittaa NIEZHEN kuuluisaan toteamukseen- ” Jokaisella jolla on Tarkoitus elää- hän kestää mitä vain-”(He who has ”a why to live for-can bear almost any how) – Ja tämän (why) syyn elämälleen löytäminen onkin paras tapa elää Tarkoituksellista elämää-
05:45 Kovimman kohtalon ja haaasteen kohdatessa- Silloinkin merkityksellistä on ihmis elämän voitto yli yksityisen ahdingon- Silloin voimme muuttaaa vain itseämme-Asenne on keskiössä- Rakkaudellinen asenne
05:45 Joskus tämä vakaumuksen toteuttaminen ei ole kykyjemme rajoissa tai mahdollista- kuten kuoleman leirillä keskitysleirillä Franklin kokemukset – tai kun kuolettava sairaus todetaan- Näissäkin tilanteissa- Jokaisella on mahdollista toteuttaa merkityksellistä elämää
06:10 Lopuksi katsotaaan vielä Franklin ajatus tästä kriisinkin hetkelle kantavasta matkastamme- ” Emme saa koskaan unohtaa sitä- että jopa kovimmankin kriisin keskellä – haasteessa ja kohtalossa johon emme voi vaikuttaa- Mikä silloin on tärkeää- on huomata inhimillinen potentiaali parhaimmillaan- Joka tarkoittaa yksityisen tragedian muuttamista Voitoksi- jossa oma ahdinko kääntyy Ihmisen mittaiseksi Saavutukseksi- Kun emme voi muuttaa kohtaloamme- Meidän on hastettava itsemme muuttumaan- ”Victor Frakl
Haastateltavana Logoterapian kehittäjä Md, PhD Victor Frankl- haastattelijana Dr. Patricia Starck 21.6.1985
Ohjeet suomenkielisen tekstityksen aktivointiin
- Klikkaa asetukset (hammasratas)
- Teksitykset
- Englanti (automaattisesti luotu)
- Uudestaan tekstitykset
- Automaattinen käännös
- Valitse alasvetovalikosta Suomi.
Emme ole tarpeeksi-älykäitä osataksemme kysyä elämältä elämämme tarkoitusta- ja mahdollisuuksia- VOIMME sen sijaan aina vastata elämän tuomiin tolosuhteisiin – jopa kohtalokkaisiin hetkiin- Omantuntomme ohjaamina- Rakkaudellisella ASENTEELLAMME elämää ja toisiamme kohtaan- Tämä ASENNE tuo työkalun meille- Elämä on ihme- ja hyvän tarkoituksen kohteiden puutarha on aina edessämme- ja pala kerrallaan- hymy kerrallaan- pieni hyvä teko kerrallan hyviä kokemuksia reppuumme- Muistoiksi- ja hyviksi kantamuksiksemme- -Näin rakentuu myös nuorille- vangeille ja sairaille vankka itsetunto ja elämän sivistys polku alkaa- myös siis jälki-hoitona vangeille ja psyykkisesti sairaille tämä oppi
Olemme täällä toisiamme varten
00:00 Logoterapian alustava ajatus
00:00 Esittely- Yhdessä elämässä: on rakauden kohteena lapset- ja toisessa lahjakkuus- ja rakkaudellinen panostus suuntautuu taiteeseen- sekä jossakin merkityksellisyyttä rakentavat rakkaudelliset muistot- arvokkaat merkityksellisiksi rakennetut kohtaamiset- muistonakin säilyttämisen arvoiset-merkitystä rakentavat
Jotta nämä kohtaamiset ja toimet- elämän langat- kudotaan tarkoituksen ja merkityksen rakentamisen malliksi- Se on Logoterapian Kohde ja Haaste-
01:05 Mitä tarkoittaa Logoterapia
01:05 Patricia- Hei- Olen Patricia Starck – opettaja- Dekaani School on Nursing- at the UNI of Texas Health and Science Center- at Houston- Kunnioitettuna vieraana Dr.Victor Frankl.
01:20 Ketrositko Victor- Mitä on Logoterapia- ja miten on kehittyneet ideat sen taustalla-
01:25 Victor: Logos tarkoittaa”tarkoitusta” ja logoterapia voidaan ajatella Psykoterapauttiseksi lähestymiseksi- joka erityisesti keskittyy Tarkoitukseen- Ja kuvaa ihmisen ihmisen olennoksi- joka etsii ja kyselee elämän tarkoitusta- Tarkoitusta juuri ajurina- eli Ihmisen keskeistä motivoivaa voimavaraa
02:00 Patricia- Terveysalan ammattilaiset- jotka käyttävät LOGOTERAPIAA- auttavat potilaitaan löytämään tarkoitusta elämäänsä-
02:08 Victor- Tavallaan- Logoterapia on myös kehittänyt tiettyjä Psygoterapian tekniikoita- perinteisessä mielessä- kuin strategioina- On siis kaksi tekniikkaa jota on käytetty-kuten fobioista pakko-oireisia tilanteita varten sekä tekniikoita seksuaalis-neuroottisia tilanteita varten
Mutta Logo-terapeuttinen lähtökohta on – on erityisesti painottaa merkityksen tavoitetta- ja /tai merkityksen puutetta elämässä-Tämä on nykyajassa myös hyvin tärkeä aihe- myös globaalisti-
03:05 Kolmas Psygiatrian koulukunta Logoterapia versus FREUD
03:05 Kolmas Psykiatrian koulukunta LOGOTERAPIA
patricia- Tätä kutsutaan kolmanneksi DNA Psygoterapian koulukunnaksi- Freudin teorian imisen keskeisenä ajurina oli tyydytyksen hakeminen ja täyttäminen- ja Adlerilla oli ihmisen keskeisenä ajurina voiman etsiminen – ja Logoterapian ihmisen keskeinen motivaatio ja ajuri on Tarkoituksen Tahto- jokaisen sisällä- Kertoisitko tästä-
03:23 Victor: Tietysti tämä on korostetun yksinkertainen kuvaus- mutta se auttaa lähestymään asiaa kuten oppilaitoksissa- ja helpottaa oppimista ja asioiden muistamista- Isommassa kuvassa se myös on realistinen kuvaus – Koska Freud korosti tyydytyksen haun prinsiippiä- keskeisenä ihmisen ajurina ja motivaation voimana- ja siitä Freud johtaa Realistisen priinsiipin- jossa myös ihminen etsii ponnistelee löytääksen ja löytää Tyydytyksen Lisäämisen- mutta nyt siis viivytettynä- myöhemmin toteutuvana- jota kohti siis ihminen ponnistelee-
Tyydytyksen prinsiippi myös yrittää pysyttää ja ylläpitää sisäistä tasapainoa nykyhetkessä- jossa ei olisi enää tarpeita ja sisästä jännitettä hakea tyydytystä lisää- kun aistit ja ajurit saadaan tyydytettyä-
Sekä nostaa ihmisen persoonaaksi kolme elementtiä Id (ajurina tarpeet ja halut)
ego (välissä oleva ajuri joka huomioi myös yhteiskunnan)
Super ego (ajurina moraali ja täydellisyys) ja nämä määrittävät miten ihminen ajattelee ja käyttäytyy
05:10 Frankl – Adler ja Freud- Victorin historia- ja koulutus
05:10 Patricia- Jo nuorena opiskelit näitä teorioita-
Victor- Muistan kun olin 16 – Pidin esitelmän Freudista psygoanalyysistä- Ja ylemmillä luokilla olin yhteydessä kirjeitse Sigmund Freudiin– ja hän vastasi jokaiseen kirjeeseeni- jopa 48 tunnissa- Kerran lähetin 2 sivuisen tektin Sigmundille- JA yllätyin- Sigmund pyysi saada lupaa lähettää eteenpäin tätä kirjoitustani- International Psygoanalyysi lehteen (intenational Journal on Psycoanalysis) ja 2 vuoden kuttua- se oli julkaistuna tuossa lehdessä- vuonna 1924
06:32 Patricia- ja vuonna 1925 julkaisit jotaisn Alfred Adlerin kanssa-
Victor- kyllä- Alfredin kutsusta- ARLA
07:20 Patricia: Olitte myös keskitysleirillä 1942-1945 – ja olit jo Psygiatri tuohon aikaan- Victor- Kyllä minulla oli yksityispraktiikka- ja jo vuosia olin toiminut useissa Mielenterveys-sairaaloissa ja Neurologian sairaaloissa
Ja Yliopistoissa tietysti- Ja olin sekä Neurologian ja Mielenterveyden spesialisti-
07:59 Ihmisen Motivaatio ja elämän Merkitys Rakentuu pienissä elämän hetkissä- pala kerrallaan toimillamme- ja kertyy näin reppuumme itsetunnoksi jokaiselle
07:59 Motivaatio – tulevan näkeminen ja tavoite- enemmän kuin toivo- epävarmuus on taustalla- niin oli keskitysleirinkin arki- selviänkö hengissä lainkaan- MUTTA- Asenne on oltava- ANNA kaikkesi- anna parhaasi- Käytä tällainekin tilanne – mahdollisuutenasi rakentaa siitä merkityksellinen- Silläkin riskillä- että tavoiteltu ei toteudu-
11:22 Totesin kerran lausumana- ja se summaa kokemuksen hyvin- Auscwitz- Dachau- jne- vertaiseni-olimme hengenvaarassa- hengisssä selviämisen mahdollisuus oli hyvin pieni- Esimerkikiksi minulle- siirtyminen toiseen leiriin Auscwiziin- todennäköisyys selvitä hengissä voisi olla 1 / 29: toivoton tilanne -ajatuksen tasolla- Toverini kyselivät- Selviämmekö-
Muutenhan kaikki on merkityksetöntä
12:14 Minun kysymykseni Itselleni oli Päivastainen- Onko KAIKKI merkityksellistä- Onko jopa kärsimys ja kuolema Merkityksellistä- Onko kaikessa ehdottomasti merkitystä- Sillä JOS näin ei olisi- silloin myös Selviäminen olisi merkityksetöntä!- Antaisin Elämän arvolle tuhon- elämän lahjalle- jonka arvo ja tarkoitus riippuisikin VAIN juuri siitä- selviääkö-vaiko ei-
12:45 Toisin sanoen- Kärsimyksenkin hetkessä- Siinäkin on tarkoitus- vaikka emme odotusarvoisesti selviäsi hengissä-
Jokaisesta päivästä on rakennettava jotenkin Merkityksellinen!- Tämä oli myös meille haaste kuoleman leireissä- Tämä oli kaikista merkityksellisintä!
13:04 Keskitysleirin kokemukset- toisten auttaminen- Sain itsekin apua muilta-
13:57 Human Spirit- Nosta se voimavaraksesi- Rakkaudellinen asenne elämää ja toisiamme kohtaaan- Myös moraalimme jalusta- Omatuntomme ohjaa- Kuuntele sitä tarkoin
13:57 Patricia: Henkiset ulottuvuudet– Human spirit- sen dynaamiset ulottuvuudet -myös moraalin jalusta- Nostat tämän dynaamiseksi ajuriksi ja voimaksi jolla vastataan elämän tuomiin kysymyksiin ja haasteisiin- jotkut sekoittavat tämän- ajatellen sen vain Uskontoihin kuuluvaksi henkiseksi ulottuvuudeksi- Kertoisitko mitä tarkoitat tällä erolla?
14:12 Victor: Saksan kielessä on 2 eri sanaa kuvaamaan tätä- Spiritual sanaa-
Geistlicsh (hengellinen -papillinen)- ja
Gaistic (henki- ilmapiiri sielu)- ja tätä merkitystä ovat myös yhä useammin filosofit syventäneet- viimeiset 100 vuotta-
14:50 Minä laittaisin siis tämän toisen- eli Gaistic- sanan kuvaamaaan Erityisesti ihmisen ilmiöksi- kuvamaaan ihmisen kykyä- JA erityisesti ihmisen ilmiöksi- verraten sen vastakohtaan ihmisen ilmiönä- kuten Seksi- Seksi on rakkautta- Tämä on Inhimillinen kokemus- siinä seksi on yksi ajuri-
Eläimet ovat sosiaalisia- mutta eivät tälla tavalla rakasta kuin ihmiset- Sillä RAKKAUS tarkoittaa keskittymistä toisen henkilön ainutlaatuisuuteen
15:45 Lopulta- Ainoastaan Rakastava ihminen kykenee ymmärtämään tämän toisen ainoalaatuisuuden
15:55 Vielä yksinkertaistaen: Rakkaus-versus Seksi- Omatunto- versus Super Ego-eli kun korostat omaa koulutustaustaasi – nuoruuttasi vanhempiasi ja vertaisiasi vastaan- yhteisöäsi vastaan- MUTTA Omatunto (consiensce) on jotain aivan muuta- Omatuntoa ei sanele yhteisö- vaan sinä itse- tämäkin siis on ihmisen ominta- kuten Gaistic- versus Geistlicsh-
16:40 Kuuntele Tarkoin Omaa-tuntoasi- ja noudata sen ohjetta
16:40 Sinun on KUUNELTAVA OMAA TUNTOASI- Huolellisesti kuunneltava- ja toteuettava omatuntosi ohje– tämä on tärkeää myös tänäpäivänä- Olemme KILPAILU-Yhteiskunnan kansalaisia- ja kuten yhdusvalloissa juutalaiset nytkin vastaan toiset – esimerkiksi-
Toivot menenestyväsi kun- Jahtaat menestystä- ja onnea- kyynärpäitä käyttäen-
17:22 Tämä muokkaa erityisesti nuorille väärän ohjeen itsetunnon rakentamiseen-Eikä synny osaamista Inhimillisen asenteen rakentamiseen- rakennetaan merkitystä elämään
17:35 Pahimman epätoivon hetkelläkään – et menetä sitoumustasi arvokkaaseen elämään- kriisinkään keskellä rakentaen merkityksellistä hetkeä ja päivää – pieninä ajatuksina ja tekoina kerrallaan- Ymmärrä elämän ihme ja lahja kaikille meille
17:35 Jos sallit -poikkean hieman- Vatasin kerran erityiseen Opiskelijan kysymykseen- Standfordin yliopistossa- useita vuosia sitten- kysymys koski yhtä kirjaani:- man searching for meaning- Opiskelija kysyi- Tätä kirjaa on painettu vasta 73 painosta- ja 20 miljoonaa painosta myyty- Mitä mieltä nyt olet tästä?
Vaatasin- tämä on mielenkiintoista – ainoa merkittävä asia – tässä kontekstisssa- näyttäytyy minulle näin: Noista 27- kirjasta joita olen kirjoittanut – Tämä kirja on ainoa- jonka olen kirjoittanut ilman ajatusta että se teksi minut kuuluisaksi kirjailijaksi- KOSKA olin ajatellut kirjoittaa kirjan anonyymisti- Usko tai älä- kirjoitin viimeiseen lauseen asti ajatuksella- jos joku sängysssään tai parantolan sängyssä- tietäen kuolevansa pian- sairastaen kuolettavaa tautia- kuten parantumatonta syöpää- Tässä kuolettevassa tilanteessa mitään ei ole tehtävissä- JA tällaisessa epätoivon hetkessä: Tämä henkilö tarttuu kirjaan joka on tuntemattoman kirjailijan kirjoittama-
Silloin tämä henkilö voi löytää ajatuksen- ja henkilön joka kertoo myös Auswitzhistä- Eikä tämä kirjoittaja silloinkaan menettänyt sitoumustaa arvokkaaseen elämään- kriisinkään keskellä rakentaen merkityksellistä hetkeä ja päivää -Pysyen sitoutuneena tähän ihmisen arvokkuuteen elämässään viime hetkeen saakka-
19:45 Kuten Jerry Long kauniisti sanoi- Viimeisen hengen vetoon saakka – kaikkiin mahdollisiin olosuhteisiin saakka- jopa kaikkein toivottomimpaan hetkeen – Elämässä säilyy sen tarkoitus- Ja jospa tuo kirjan käteen ottava näkee tämän anonyymin vanhan miehen kirjoittajana- Hän saattaa motivoitua tutustumaan kirjan sisältöön-
20:30 Ja kun olen saanut elää nyt jo -80 vuoden ikääni-Näen sen yhä selvemmin- mitä maailmassa on tapahtunut- Saan yhteyden ottoja sairaloista Hoitajilta – potilailta – Potilaiden sukulaisilta- Ja esimerkiksi Jerry Long- Oli yksi jonka sinät minulle esittelit eilen- selkäydin vammautunut nuori miesi-
21:05 Patricia: olen käyttänyt kirjaasi terapia työkaluna potilaideni kanssa- kuten selkäranka vammautuneiden kanssa –
21:24 Victor- kerron tämän ajatuksella siis- miten Yksi kirja- joka on kirjoitettu Toisten hyväksi- saa näin hyvää aikaan- En siis nosta itseäni tässä 80 vuotiaana yli muiden- Tämä oli myös VASTAUKSENI Stanfordin opiskelijoille- Kirjoitin tämän kirjan 9 peräkkäisen päivän aikana- vuonna 1945- nähdäkseni- että mies tai nainen epätoivossa- Ottaisi sen käteensä- Heille siis kirjoitin- Ensimmäisessä Saksankielisessä painoksesssa- Ei ollut siis kirjoittajan nimeä-
22:15 Rakkaudellinen asenne elämää ja toisiamme kohtaan- Älä jahtaa omaa menetystäsi- Olemme täällä toisiamme varten
22:15 Ja kirjassani sanon- Älä jahtaa menestystä- Älä välitä menestyksestä-
TEE mitä OMATUNTOSI ohjaa sinua tekemään– seuraa ja noudata omatuntosi ohjausta- Tämä tuo sinulle lopulta merkityksen ja menestyksen elämässäsi- Koska et ole tavoitellut menestystä- Ei siis tehtynä tarpeen vuoksi- tai toisten käskemän vuoksi- vaan oman tuntosi ohjamana- Rakenna pieni pala kerrallaan ymärillä olevasta elämästä merkityksellistä- merkityksellisiä hetkiä- pieni hetki- ja pala kerrallaan-
23:25 Patricia: Itsensä ylittäminen- (selftranscentence)
Tämä on siis ITSENSÄ YLITTÄMISEN AJATUS-
Victor- Kyllä- Sinusta tulee silloin Oikea ihminen- RAKKAUDELLISELLA ASENTEELLA elämään suhteutuvaa- ei siis selfactualization- eli et itsesi tärkeäksi nostava- Unohdat itsesi- OLEMME TÄÄLLÄ TOISIAMME VARTEN- Annat itsesi tähän tehtävään- elämän antamaan kysymykseen vastaaamaan- vastaat Rakkaudellisella asenteella elämää- ja toisiamme kohtaan-
Kuuntelet omatuntosi ääntä- Kuuntele herkästi- Mitä olosuhde nyt tarkoittaa sinulle kysyys sinua vastaamaan-Tarkoitus tarkoittaa: Mitä elämä on tarkoitanut tällä tilanteella-tai olosuhteella- ja vastaat omantuntosi äänen ohjeella- Asenteenasi – ja työkalunasi – Rakkaudellinen asenne elämämää kohtaan
24:15 Olen kuvannut tätä asennetta ja toimintaa sen ohjaamana- SILMÄN toimintaa kuvaamalla- Silmän kyky- toimia – ja näyttää meille ympäröivä maailma-Tämä silmän ominaisuus ja sen Tarkoituksen Tahto- ei liity siis sen omaan toimintakykyyn keskittymiseen- vaan kokonaisen ihmisen auttamiseen
25:15 Logoterapian Tekniikat – Paradoksaalinen tarkoitus ja Psykoterapeuttinen Reflektio
25:15 Patricia-Tekniikat LOGOTERAPIAN taustalla-
Topiminnallisen terveydenhoidon ammattilaiset – jotka harjoittavat LOGOTERAPIAA- ja käyttävät filosofiaasi- ja ideoitasi- – ja pyrkivät auttamaan potilaita löytämään Merkityksellisyyttä elämäänsä-
Lääkärit usein kysyvät tekniikoista- Ja monisssa teoroissa on tiettyjä tekniikoita- Mitä mieltä olet tekniikoista-Tekniikoita tarvitaan esimerkiksi kun opetetaan opiskelijoita tähän-
25:35 Victor- Tekniikat ei ole keskiössä tässä- eivätkä tulisi olla- Tänään luotamme liikaa tekniikoihin – Tavoite on päästä yli tästä yliteknologiasta– ei hylätä kaikkia tekniikoita- Jokainen terapautti ei voi eikä tarvitse kaikkia tekniikoita- hänellä on potilas jolle merkitystä elämään pyritään löytämään- Jokainen hoidollinen kohtaaminen on siis yksilöllisen ihmisen ainutlaatuinen olosohde-
27:05 On KAKSI TEKNIIKKAA- joita on käytetty- Paradoksikaalinen tarkoitus-(pardoxical intention) tekniikka- ja erityisesti pakko-oireisessa- ja fobioiden tilanteessa – niin kutsuttu – mekanismi nähtävissä olevaan ahdistukseen (mechanism of anticipatory anxiety)
30:25 REFLEKTIO- -Patricia- Olen todennut Reflection hyvin hyödylliseksi fyysisesti vammaisten potilaiden kanssa- koska nyt keskitytään pois heidän vammastaan- tai mitä he eivät voi tehdä- Vaan mitä he voivat tehdä-
30:40 Victor Annahan kun lisään vielä tähän lauseen verran- Tämä Reflektio toiminta voidaan viedä vain niin pitkälle – että potilaan /asiakkaan huomio kääntyy pois hänen patologisesta tilasta tai muusta negatiivisesta- Johonkin Positiiviseen- joka on hänen odotettavissa – mahdollisuutena- ja tehtävänä- tai tarkoituksen tahtona ja toiminnan kohteena: Tähän asti siis tämä Psykoterapeuttinen Reflektio Tai padoksiaalinen tarkoitus (paradoxial intention)- soveltuvat Logoterapiaan-henkiseen inhimilliseen syvyyteen
31:30 Näin- koska jopa neuroosin hoidon kohteena- Pakko-oireisena fobisena- tai seksuaalisessa Neuroosissa- Et voi toimia ilman huomion uudelleen siirtämistä
Tarkoituksen – tai Rakkaudellisen asenteen ja
Merkityksellisyyden suuntaan-
Hyper Reflectio – ja hyper Aikomus (hyper intention) mahdollisesti esim- ajuri saada Seksuaalinen nautinto- orgasmi- Tai yhtä vahingollisesti- oireisesti itseensä keskittyminen ja tarkkaileminen- JA niin kauan kuin hänen huomio ei kohdistu partneriin- jota hän siis saattaa myös rakastaa- ja haluaa antaa hänelle itsensä- rakkautensa- VAIN Tähän samaan määrää hänen huomionsa kääntyy Tarkoituksellisuuden ja merkityksellisyyden suuntaan-
Victor huomauttaa ettei tule reflektoida itse reflektiota- Eli rakkaudellisen asenteen kohde on myös merkityksellisen reflection hyvä suunta-
32:28 Patricia- SOCRAATTINEN DIALOGI on toinen tekniikka– josta voimme lukea logoterapia kirjallisuudessa- Ja kuten olet sanonut- Psykoanalyysisssä sadaan potilas puhumaan-itsestään ja analysoimaaan itseään- kaivautumaan omaan varhaiseen lapsuuteen
32:45 Victor- Joskus tämä voi olla tarpeeen-
Patricia- Myös Logoterapiassa on puhetta- Kertoisitko miten se toimii-
32:55 Victor- Myös kysymyksilllä voi vallata potilaan ajatukset-
HOX- Keskeistä Sokraattisessa dialogissa on: Kysymyksillä saamme selville asioita- joita potilas ON JO tiennyt aiemmin – mutta joista hänellä ei ollut tietoista muistikuvaa-
33:25 Esimekkinä nuorimies Jerry- kaulasta alaspäin vammautunut- Opiskelee nyt Logoterapiaa
33:25 Patricia- Katsotaanko nyt Klippi jonka kuvasinmme Jerry Longin kanssa aiemmin- Jerryllä on selkäydinvamma tasolla C 4- Jerry kertoo ollensa urheilullinen nuori mies ennen vammautumistaan- ja työskenteli hevos ranchilla- ja pelasi baseballia- Ja minun ajuri ja motivaatio oli Fyysinen kykenevyys-
Jerry oli 17 kun vammautui- Nykyään 25 vuotias nuori mies – tohtori ohjemassa- Opiskelee psygoligiaa UNI Houston
34:40 Jerry kertoo miten sai vammautumisen jälkeen uuden suunnan ja motivaation elämälleeen- Minulla oli onneksi myös mentaalista kykyä – ja ymmärsin opiskelun tärkeäkis osaksi tulevaisuuttani- ja Dr Franklin ideat auttoivat Jerryä suuntautumaan psykologiaaan- Jo ensikursseilla luin Victorin kirjan ”man seartc for meaning”- ja kirjoitin kirjeen Victorille- ja hämmästyksekseni hän vastasi kirjeeseeni- erittäin merkityksellisen kirjeen- ja yhteistyö on jatkunut tänne tohtoriohjemaan saakka-
36:20 Patricia- Kertoisitko Victor miten Jerryn kaltaisille potilaille Logoterapia tuo apua hyvin-
37:00 Jerry on esimerkki siitä minkälainen vastustamaton voima meillä voi olla henkisenä ajurina- Se voittaa sisäiset ja ulkoiset olosuhteet uskomattomiin mittoihin- Jerry on esimerkki tästä-
37:26 Patricia-Asenteen sisäistäminen- Logoterapiassa on 3 Tapaa löytää merkityksellisyys- tarkoituksen tahto- 1- oppia ja sisäistää asenne kohtaloon – jota ei voi muuttaa- kuten Jerry- Ja Se mitä voit muutta onki juuri asenne-
Kertoisitko jerry miten logoterapia auttoi sinua asenteen sisäistämisessä- Jerry- alkuun käänsin jo asennettani pois muuttamattomasta- enne kirjan lukemista asiasta- ja kirjasta löysinkin Dr. Franklin paljon käyttämän lauseen- ”mursin niskani- se ei murtanut minua”
38:43 Patcia- Jerrryn kertomus vahvistaa sitä- että ihmisellä on sisällään tällainen tarkoituksen tahto voimana ja motivaationa- ajurina-
38:37 Palaset sopivat yhteen ihmiselle- Kaikilla on tarkoituksen tahto sisällään- Näin Jerrykin varmaan kokee- luettuaaan Victorin kirjan- Jerry- koin kuin deja wun- Koin sairaala vuoteella vammautumisen jälken juuri kuten Dr.Franklin Keskitysleireillä-
39:25 Victor- Tuo mitä Jerry sanoo- se on mainio kohtelisiasuus Logoterapialle- Aina kun jotain ”uutta” protokollaa keksitään- kerrotaan uudesta löydöstä- Tämä Tarkoituksen tahto löytyy meistä jokaisesta – positiiviseksi ajuriksi motivaattoriksi- Me vain kaivamme tätä jokaisessa jo olevaa voimaa esiin ja rohkaisemme – ja teemme tietoisuutta tästä voimavarasta- Sydämen kuiskaus- Sapientia qualities- tähän viitataan myös psalmeissa-
39:22 Meillä kaikilla on mahdollisuus vastata elämän esittämiin haasteisiin- Vastaamme elämälle- Logoterapiassa -Verbalisoimme tämän sisäisen voimavaramme
39:22 Victor- Kutsun Logoterapiaa myös PRE REFLEKTISEKSI ONTOLOGISEKSI IITSENSÄ YMMÄRTÄMISEKSI -Tämä on siis myös helppo omaksua ihmisen arkeen- Ihminen ymmärtää tämän myös intuitiivisesti- Kuten Jerrykin sanoi –
Elämä on ketju uniikkeja olosuhteita ja tilanteita- joihin vastaamme uniikeilla mahdollisilla vastauksilla ja toimilla- TARKOITUKSEN ja MERKITYKSELLISYYDEN suuntaan-
40:41 Nämä mahdollisudet vastata elämän esittämiin tilanteisiin ovat meidän SISÄISTÄ POTENTIAAALIA
jokainen uniikki tilanne onkin ääretön- Yhtä oikeaa vastausta ei ole – ja useat polut ovat tie tarkoiksen rakentamiseen – ja hereillä oleva intuitiivinen mieli löytää jokaisesta tilanteesta polun terkoitukseen ja merkityksellisyyteen- Me Logoterapiassa VERBALISOIMME tämän inhimillisen voimavaran- Sisäinen tietoisuus- INTUITIO- tästä Voimavarasta ja Potentiaaalista on jokaisessa meissä- NOSTAMME yhdessä SEN nyt mielemme TIETOISUUTEEN
42:30 Emme kysy elämältä Vaan vastaaamme sen esittämiin kysymyksiin – teoillamme- Omatunto ohjeenamme
42:30 Patricia– Viittaat Victor kirjassasi- Että meidän ei tule kysellä elämältä mitä odottaa elämältä- vaan VASTATA ELÄMÄN MEILLE ESITTÄMIIN KYSYMYKSIIN- haasteisiin ja mahdollisuuksiin-
Victor – Tärkein kysymys onkin kysyä itseltämme- miten vastaamme elämän esittämiin kysymyksiin sen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuksiin– ja nimenomaan- ei verbaalisina vastauksina vaan tekoina- Kohtalokaissakin olosuhteissa- noustaan olosuhteen yli- kasvetaan itsemme yli-
44:25 Mitä sairaanhoitajat voivat tehdä- Jerry vastaa
44:25 Patricia- Miltä Jerryn tulevaisuus näyttää- Jerry- Minulle tämä vammautumisen jälkeinen kasvaminen- on konkretisoinut Logoterapian merkityksen – ja näen urani terveys ammattilaisena – ja tohtorin tutkinon jälken aion opettaa ja kirjoittaa- artikkeleita-
44:56 Particia kysyy Jerryltä- Mitä Sairaanhoitajat voivat tehdä- Jerry- Parasta mitä tapahtuikin- oli se että sain itse kamppailla ja kompastella ajatuksissani- Ja kuin Dr. Frankl on sanonut- Ihmisellä on kolme voimautumisen suuntaa- Fyysinen Psyykkinen ja uniikisti henkisesti Inhimillinen- Ja terveyden huollon henkilöt voivat painauttaa tuota inhimillisen henkisyyden nappia ihmisesssä- se erottaa ihmisen lääkärin eläinlääkäristä
46:14 Patricia- Sanoitkin Jerry- että parhaiten hoitaja auttaa sinua auttamaan itse itseäsi- ja joskus se tarkoittaa askelta taakse- ja katsoa myös kärsimystä-
Jerry- juuri näin – hyvä hoitaja avustaa vain kun avustusta oikeasti kovasti tarvitaaan- ja auttaa näkemään hyviä rooli malleja selvitymään eteenpäin- Nähdä joku joka on kulkenut tämän tien –
46:45 Patrisia- Miten hoitaja voi näyttää halunsa auttaa ja huolehtia- Jerry vastaa- Emotiaalinen tuki se on tärkeää tunnistaa- ja saada kokea hoitajalta- ja kokea saavansa kokea hoitajien intessin sinun avuksesi keskeisena toimissaan
47:14 Mikä on ollut haastavinta Jerry sinulle-Jerry vastaa- Vammautuneilla on paljon vaikeuksia- mutta niin on kaikilla meillä – Joku oppii nopeasti rakentamaan merkityksellistä polkua- ja saa motivaation teoilleen- Kun sain kutsun Logoterapia konferenssin- iloksen totesin kutsusta rastituskohdan josssa muualla kysytään vammasta- Nyt kysyttiin- onko fyysisesti haastetu-:)- Parsicia- Se taisi olla 4. maaiman konferenssi Regesburgisssa- Jerry vastaa- se oli 4. Kirja konferenssi Californiassa San Fransiscossa
48:55 Hyödyt- mikä tässä on parasta- Jerrys sanoo olevan hienoa olla tässä nyt – ja olla esimerkki Logoterapian voimavarasta ihmisessä- Ja se että mahdollisuus löytää tarkoituksen tahto elämän haasteissa löytyy aina -elämässä on mahdollisuuksien puutarha- Ja ihmisen elämä rakentuu myös muistoilla merkitykselliseksi- Victor toteaa että Jerry kuvailee mainiosti Logoterapian ajatuksen ja voimavaran ihmisessä-
50:11 Logoterapia Hoitajille ja Ammttilaisille Voimavaraksi- Miten auttaaa potilaita katsomaaan tarkoituksen tahdon suuntaan itsessään
50:11 Patsicia- Osa sairaanhoitajan roolia on olla hoitaja ja lohduttaja- Mitä Logoterapia voi tarjoata?
Victor- Tässä roolissa Tärkeää on hoitajan näyttää- ettei elämältä lopu haastteet- eikä myöskään elämän meille antamat vastaus mahdolisuudet- Joskus elämän loppu on kärsimystä- Mutta kuten olen oppinut lääkärinä- parasta on näyttää esimerkkejä- arvokkaista kohtaloista- Joissa inhimilisestä kärsimyksestä muovataan Rakkaudellisella asenteella elämää kohtaan Inhimillisen saavutuksen arvokkaaksi merkitykseksi
Rakkaudelliseen asenteeseen elämää kohtaan
Tämä voima löytyy jokaisesta meistä
51:45- Patricia- Ammattilaiset siis voivat auttaa potilaita löytämään merkityksellistä tarkoituksen tahtoa – jopa kovimman fyysisen kärsimyksen olosuhteessa- Victor- Kyllä- osoittamalla esimerkkejä jotka kulkeneet tällaisenkin polun- Ei opettajana- vaan muistaen näitä kohtaloita esimerkkinä- Tämä ei ainoastaan käännä kärsimystä saavutukseksi- vaan myös- kuten paradoxiaaalinen intentio- eli tämäkin löytyy ihmisestä itsestään- eikä sitä tarvitse opettajana opettaa- vaan muistaa kokemuksena tai esimerkkinä- ja saada näin potilas itse löytämään tämä voima ja ajuri itsestään- itsetuntonsa vahventuu- kun ei osteta tätä ajatusta jonkun kädestä– vaan ymmärretään se omassa kehossa olevaksi voimaksi– ja itse siis nostamme itsemme tälle tasolle- pahimmankin kohtalon edessä-
53:10 Patricia- Siis tämä Logoterapian taito on ohjata potilas katsomaa tarkoituksen tahdon suuntaaan itsessään-
53:30 Vicror- Logoterapialla verbalisoimme kannustuksen tähän-Tuomme potilaalle /asiakkaalle tietoon- Näin minä olen toiminut- tarjonnut rungon- tämän Logoterapia näkökulman- johon potilas itse rakentaa sisällön- Toiset lääkärit voivat tarjota hieman sisältöä rungon ohella- Kehotan lukemaan kirjani – jopa useaan kertaan – jotta ymmärrys siirtyy lääkäreille- Lääkärit myös kertovat minulle- että lisää aukeaa kappaleista kirjassa- kun perehtyy toisen- ja kolmannen kerran siihen- Tärkeää on osata perustella tämä näkökulma- kertoa myös todisteista Logoterapian mahdollisuudesta- ja kerätkää omaa akateemista tutkimusdataa asiaan liittyen- Kuten esim- Dr. Mike Lee Asha UNI Philadelphia- joka kesti 10 vuotta- Ja hän myös tuottaa selkeän kokeellisesti testatun metodin – kuten paradoksikaalinen intentio– (paradoxical intention)- Se toimii todistetusti- ja on hyvä käyttäytymisen muokkaava tekniikka- jonka potilas arvostaa oman opitun toimintamallin päälle
55:15 Patricia- Opiskelijamme toteavat- että haastavinta oppia tämä Logoterapia- juuri pearantumattomasti sairaille potilaiden avuksi-Miten siis käyttää Logoterapiaa- pain kuolevien ihmisten kanssa-?
55:28 Victor- yli 20 vuotta sitten- Dr. Petrovitch UNI of Maintz in west Germany- On julkaissut kirjan psykoterapiasta- ikääntyville ihmisille-ja hänen teesinsä on- että ainoa psykoterapia joka saattaa auttonnistua auttamaan- Tällaisissa tilanteisssa on Logoterapia- Koska se avaa potilaalle rauhan sisälleeen- löydettyään merkityksen suunnan itselle- sisältään- ja toteuttaa tuo tarkoitustahto lopulla elämällään merkityksellisesti– Ja voin sanoa että parhaiten näin itse tämän juuri Keskitysleireillä- kun kohtasin kuolevia vertaisiani- Ja huomasin kuinka sain heille avattua Logotearialla merkityksen – ja tarkoituksen tahdon myös viimeisille päivillemme- näihin epätoivon hetkiin – Mitään menneestä elämästämme ei ole tapahtunut tyhjyydessä- kaikella on merkitystä- ja se on säilötty omana panoksenamme elämään- Tekemäämme ei saa tekemättömäksi- Tekemämme jää turvallisesti talteen menneisyyteen- ja elämän sato jonka korjaaamme-kaikki tekemämme ja sanomamme- rakkautemme toisiin- kärsimykset jotka olemme läpikäyneet- kunnioituksella- – Tämä on mennesyytemme kivijalka jonka kruunaamme -Tätä menneisyyttämme emme menetä- se kruunataaan arvokkuudella- tarkoitus tahtomme merkityksen rakentamiseen kruunaa tämän- Ihmisen arvo- ihmisen elämän juhlavuus- elämän lahja- Myös kuoleman leireillä havaitsimme että Tämä MAHDOLLISUUS merkitsee paljon- kuoleville- ja myös kuoleman pelossa eläville-
57:51 Olemme täällä toisiamme varten – Siksi Rakkaudellinen asenne elämää- ja toisiamme kohtaan
57:51 Patricia- Lopuksi-Mitä haluaisit meidän Logoterapistien tekevän tulevaisuudessa-Tulevaisuus- Logoterapian mahdollisuudet
Victor – Logoterapistien tulisi jättää taakse opettava asenne- ja logoterapian myynti paikallisesti halvalla-Se tulisi nostaa akateemisesti hyvväksyttävälle jalustalle- tieteelisellä terminologialla- Tämä kaikki käytännön opettamalla perustalla – Jolla tarjotaaan empiirinen todiste- tilastollisesti ja testaamalla- Sen ei tarvitse ollavain oma- apua ihmisille- Vaan kaikkien terveystyöntekijöiden työkaluna-
Muutoin- menetetään tuo terävimpien professionaalien joukko- jonka opetuksella saadaa monikertainsesti oppi leviämään muulle terveysalan ammattilaisille
Myös opettajien tulisi nöyrtyä Logoterapian esittämisessä- Emme pyri myymään mahdollisimman monta kirjaa- vaan OLEMME TÄÄLLÄ TOISIAMME VARTEN- Rakkaudellisella asenteella elämää ja tosiamme kohtaan
59:27 Kiitokset